Caixin
Caixin Global – Latest China News & Headlines

Home >

ABOUT US

CX Tech is Caixin Global's real-time tech news portal, featuring 24-hour news, short-form analysis, and roundups from business and tech media in China.

Internet Regulators Shut Down News Site for Defying Desist Order

By Dave Yin / Nov 15, 2019 01:34 PM / Politics & Law

Photo: VCG

Photo: VCG

Internet regulators in Shanghai have shut down Chinese news website Business Times after it refused to comply with an official order to change its name and cease “unauthorized” reporting activities.

The bilingual outlet’s parent company, whose name translates to Shanghai Leading News Information Technology, used the “Business Times” name to “illegally conduct interviews, publish, and reprint online news and information,” thereby disrupting the distribution of news on the internet and misleading the public, according to a Wednesday announcement by the Cyberspace Administration of China (CAC).

The announcement gave no further details on the specific content that led to the outlet’s demise. Its website, businesstimes.cn, was offline by the time of publication.

Regulators had previously demanded that Business Times change its name and cease illegal operations, but the outlet did not comply within the stipulated time frame. That led the CAC’s Shanghai branch to cut off the Business Times’ website access. “Only then did the company express willingness to cooperate,” the announcement said.

Additionally, officials determined that the publication lacked press credentials, the announcement said, referring to a 2017 law requiring all news services ranging from websites to public social media accounts to obtain government permits in order to disseminate information.

Although the size of Business Times’ readership is unclear, its Chinese name bears a striking similarity to a number of outlets including the once-influential China Business Post, a Beijing-based magazine that was shuttered by the government in 2008 after it published an investigation into a state bank that was said to be inaccurate. Public records suggest that Shanghai Leading News was established in 2011.

This marks the second time this week that Chinese authorities have disciplined a news service. On Tuesday, the CAC’s Beijing office ordered Chinese tech unicorn ByteDance’s news aggregator app Jinri Toutiao to amend its search results after discovering entries that “slandered” a 20th-century Chinese revolutionary.

Contact reporter Dave Yin (davidyin@caixin.com)

Related: Bytedance’s News App Disciplined for ‘Slandering’ Communist Hero

Share this article
Open WeChat and scan the QR code